werken aan/in Lennik:
Plannen MOBILITEIT
Het Mobiliteitsplan voor Lennik is een erg omvangrijk meerjarenplan: de uitvoering loopt dan ook geleidelijk, sinds 2000 wordt er nog steeds aan verdergewerkt, minstens tot in 2007.
Hier
bieden we u exclusief de mogelijkheid om op uw eigen scherm een aantal Powerpoint®-presentaties
nog eens te bekijken.
Deze werden
reeds tussen 2000 en 2004 getoond op de diverse hoorzittingen en informatie-avonden
van het Gemeentebestuur, in het kader van het mobiliteitsplan en de concrete
gevolgen in het Lennikse straatbeeld.
Uitleg, foto's en tekeningen geven een duidelijke voorstelling bij de plannen.
Opgelet!
Voor
u deze bestanden binnenhaalt op uw computer, moet u beseffen dat dit toch wel
grote bestanden zijn (tussen 5 en 16 MB groot); afhankelijk van de kwaliteit
en snelheid van uw Internetverbinding zal het een minuutje tot meerdere minuten
duren vooraleer u 1 bestand hebt gedownload. Dat is de prijs die u betaalt voor
een fraai gelay-oute voorstelling met veel interessante illustraties.
U hebt het programma MS Powerpoint® (of de gratis PowerPoint
Viewer) nodig om ze te kunnen bekijken. De bestanden zijn gecomprimeerd
naar zip-bestanden; u kunt ze decomprimeren met bijvoorbeeld WinZIP
of een ander "File Compression"-programmatje (EnZip, FreeZip, WinRar, ...).
|
Ter herinnering
enkele hoofdlijnen : het mobiliteitsplan is er gekomen op basis van een voorafgaande
mobiliteitsstudie om een algemene langetermijnvisie vast te leggen,
in overleg met alle betrokkenen (Gemeente, provincie, Vlaams Gewest, De Lijn,
verenigingen van zwakke weggebruikers, Politie, enz.). Via de vele hoorzittingen
werden ook regelmatig de Lennikenaren en lokale middenstand en andere belangengroepen
en adviesraden betrokken.
Lennik ligt immers op een kruispunt van verbindingswegen (N8, N285, N282), tussen
het Pajottenland en de hoofdstad, met een enorme verkeersstroom, en kent
daardoor ook enkele "zwarte" verkeerspunten, die, mede vanuit
Vlaams niveau, prioritair oplossingen vroegen. Lennik heeft bovendien een relatief
grote oppervlakte en een uitgestrekt wegennet dat veel (en duur) onderhoud
vraagt. Geplande maatregelen brengen vaak een meervoudig positief effect tot
stand : de invoering van lokale ringstructuren en meer eenrichtingsverkeer bijvoorbeeld,
verhoogt de veiligheid, gaat sluikverkeer tegen én belast het wegdek
minder.
Door de globale aanpak, worden meteen ook andere zaken aangepakt
: vernieuwing afwatering en nutsleidingen, verfraaien van dorpskommen, parkeergelegenheid,
vernieuwing bushokjes, enzovoort!
VOOR EEN VEILIGER LENNIK